ВИХОВНА РОБОТА
Організація виховної роботи у 2024-2025 навчальному році
(Витяг з Інформаційних матеріалів щодо організації виховного процесу в ЗП(ПТ)О у 2024/2025 навчальному році)
Загальна соціокультурна ситуація, виклики щодо збереження цілісності й державності України, військова загроза, завдання консолідації суспільства, реформування системи освіти визначають нагальність підвищення уваги до виховного потенціалу освітнього середовища, а також до виховання базових соціальних цінностей суспільства, соціально значущих якостей особистості, її компетентності й готовності до вияву відповідальної громадянської позиції і патріотизму. Законом України "Про повну загальну середню освіту" (стаття 15) визначено, що виховний процес у закладах освіти є невід'ємною складовою освітнього процесу і має ґрунтуватися на загальнолюдських цінностях, культурних цінностях Українського народу, цінностях громадянського (вільного демократичного) суспільства, принципах верховенства права, дотримання прав і свобод людини громадянина тощо: http://surl.li/rwqkcm Законом України "Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності" визначено, що основними завданнями державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності є формування у громадян України, у тому числі молоді, активної громадянської позиції на основі поваги до прав людини, духовних цінностей українського народу, національної самобутності; оборонної свідомості та громадянської стійкості; патріотизму; поваги до державних символів, державної мови, суспільно-державних (національних) цінностей України, розуміння їх важливості для становлення держави; усунення впливу держави-агресора в інформаційній, освітній, культурній сферах України; поширення інформації про ветеранів війни, формування у суспільстві традицій вшанування пам’яті загиблих (померлих) ветеранів війни; формування готовності громадян до виконання конституційного обов’язку щодо захисту незалежності та територіальної цілісності України: http://surl.li/dfsjwm Патріотичне виховання здобувачів освіти стає пріоритетним напрямом в національній системі освіти. Стратегією національно-патріотичного виховання, затвердженою Указом Президента України від 18 травня 2019 р. № 286, визначено основні складові національно-патріотичного виховання: громадсько-патріотичне, військово-патріотичне та духовно-моральне виховання: http://surl.li/nmofvm Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 9 жовтня 2020 р. № 1233-р схвалено Концепцію Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання на період до 2025 року: http://surl.li/ftcvnq Організація освітнього процесу закладів освіти з національнопатріотичного виховання передбачає виховання всесторонньо розвиненої особистості, здатної творчо мислити, активно творити в духовній і матеріальній сферах, самостійно й колективно виконувати суспільно важливі завдання, адекватно реагувати на виклики сучасності, пов’язані з боротьбою українського народу за незалежність.
Система національно-патріотичного виховання: аналіз досягнень та шляхи модернізації у 2025 році (Андрій ДУБЯГА, завідувач відділу національного виховання, позашкільної та громадянсько-історичної освіти Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти) https://docs.google.com/presentation/d/18qpbFEdkNTPNUfA-65vJM7RzwUQpAwfI/edit?usp=sharing&ouid=112064302611966508912&rtpof=true&sd=true
Організація освітнього процесу з національнопатріотичного виховання передбачає виховання всесторонньо розвиненої особистості, здатної творчо мислити, активно творити в духовній і матеріальній сферах, самостійно й колективно виконувати суспільно важливі завдання, адекватно реагувати на виклики сучасності, пов’язані з боротьбою українського народу за незалежність. З метою посилення національно-патріотичного виховання здобувачів освіти постійно проводяться відповідні тематичні просвітницькі заходи, які передбачають увічнення пам’яті загиблих воїнів, формування розуміння кожним громадянином своєї ролі і місця в служінні Україні, особистої відповідальності, формування глибокої пошани і шанування символів, символіки і історичних святинь України.
При відзначенні національних свят та пам’ятних дат, зокрема Дня захисника та захисниці України, Дня Гідності і Свободи, Дня Збройних Сил України, Дня Соборності України, Дня повномасштабного вторгнення російських військ на територію України тощо, організовуються та провводяться семінари, круглі столи; військовоспортивні змагання, фестивалі-конкурси , виховні години і бесіди.
Використовуються інтерактивні технології: перегляд відеоматеріалів, віртуальних екскурсій та виставок; організація створення серії мотивувальних відеороликів, участь в акціях, флешмобах, конкурсах тощо. Постійно висвітлювються проведені заходи на сторінці у фейсбуці і сайті центру. При підготовці виховних заходів використовуються матеріали, що підготовлені Українським інститутом національної пам’яті.
В центрі приділяється достатня увага охопленню учнів позаурочною діяльністю. Саме залучення учнів до гурткової роботи сприяє вирішенню проблем превентивного виховання, попередження асоціальної поведінки. Педагоги активно залучають учнів до гурткової роботи. В центрі діє 21 гурток та 4 спортивні секції. Робота ведеться за такими напрямами: художньо-естетичний, декоративно-прикладний, мовний, інтелектуальний, технічний, фізкультурно-спортивний.
Гуртковою роботою охоплено понад 70% учнів від загального контингенту. Учні центру постійно приймають участь в міських, обласних та міжнародних конкурсах; в міських, окружних та обласних спортивних змаганнях з футболу, волейболу, настільного тенісу, баскетболу, шахів та шашок.
Послідовність проведення заходів із здобувачем освіти, які схильні до пропусків уроків без поважної причини:
- Бесіда класного керівника та майстра виробничого навчання з дитиною(Обов’язковий запис в зошиті індивідуальних бесід з учнями та їх батьками).
- Виклик на бесіду батьків (лист батькам, зареєстрований в установленому порядку)
- Бесіда класного керівника та майстра виробничого навчання з батьками дитини. (Обов’язковий запис в зошиті індивідуальних бесід з учнями та їх батьками)
- Розгляд поведінки на засіданні Ради профілактики групи.(Оформлення протоколу)
- Бесіда на рівні адміністрації з дитиною та батьками (заступник директора, старший майстер, соціальний педагог, директор)
- Консультація практичного психолога (при необхідності)
- Відвідування за місцем проживання, складання акту обстеження умов проживання.
- Розгляд поведінки на засіданні Штабу профілактики або на засіданні педагогічної ради. (Оформлення протоколу)
- Лист батькам за місцем роботи, листи до сільської абе селищної ради. (листиреєструються в установленому порядку).
- Постановка на внутрішній облік.(Класним керівником або майстром в/н пишеться заява на ім’я директора про постановку на внутрішній облік, яка розглядається на засіданні Штабу профілактики або на засіданні педагогічної ради і виноситься відповідне рішення)
- Повідомлення в Службу у справах дітей та Ювенальну превенцію за місцем проживання дитини (для неповнолітніх). (Листи реєструються в установленому порядку).
- Повідомлення в Соціальну службу у справах дітей, сім’ї та молоді (для повнолітніх). (Листи реєструються в установленому порядку).
Постійно фіксувати роботу з учнями, які схильні до пропусків уроків без поважної причини в журналі з виховної роботи.
Корисні посилання
Класним керівникам:
teacher.at.ua - Поурочні, календарні, тематичні плани, розробки уроків, виховних заходів, статті освітньої тематики.
navigator.rv.ua - Мета проекту - знайти різноманітну інформацію з мережі Інтернет, каталог веб-посилань на ресурси освітньої тематики, матеріали підготовлені обласними бібліотеками.
www.teacherjournal.com.ua - Учительський журнал on-line. Ще більше від Видавничої групи "ОСНОВА".
Викладачам:
http://www.mon.gov.ua – сайт Міністерства освіти і науки.
https://proftekhosvita.org.ua – веб-портал професійно-технічної освіти
http://www.metodportal.net – все для підготовки до уроків
http://trudove.org.ua - Трудове навчання
koncpekt.org.ua - Конспекти уроків, статті, роздуми.
i-kar-100.narod.ru - Реферати, розробки уроків, опорні конспекти
www.uroki.net - Метою даного сайту є допомога молодим вчителям у складанні поурочного та тематичного планування, сценаріїв різних свят, в розробці відкритих уроків з різних предметів, класних годин.
prezentcui.at.ua - Презентації з різних тем курсу.
Пам’ятка для батьків
1. Діти – основа сім’ї. У процесі виховання враховуйте індивідуальні особливості розвитку дитини.
2. Не ображайте, не бийте, не принижуйте дитину.
Пам’ятайте, навчання – це радість ( негативні емоції не сприяють засвоєнню матеріалу, вбивають бажання вчитися). Криком ви нічого не зміните.
3. Знайдіть час для бесіди з дитиною. Під час спілкування не реагуйте бурхливо, не засуджуйте, а будьте тактовними, толерантними у вираженні своїх суджень, думок. Намагайтеся контролювати режим дня дитини.
4. Пам’ятайте, що дитина – це ваше відображення ( грубість породжує грубість, крик – крик, а взаєморозуміння і доброзичливість – добро і злагоду в сім’ї ).
Запитайте себе: «Чи хочу я, щоб моя дитина була схожа на мене?»
5. Дитина – це цілий світ, сприймайте її як цілісну особистість, дорослу людину, яка має свої права ( на навчання, відпочинок тощо ) і певні обов’язки (вчитися, дотримуватись правил для учнів).
6. Якщо ви помітили, що у дитини «важкий» період, тоді підтримайте її.
7. Не віддаляйте дитину від себе – знайдіть час поговорити, зрозуміти, згадати себе в її віці, допоможіть, якщо потрібно, лагідним добрим словом.
8. Не шкодуйте ніжних слів, будуючи стосунки з власною дитиною.
9. Ви дали дитині життя, тож допоможіть зорієнтуватися у бурхливому морі життєвих подій.
Робота медіаторів в Слов’янському багатопрофільному регіональному центрі професійної освіти імені П.Ф. Кривоноса
В межах проекту «Створення системи служб порозуміння для впровадження медіації за принципом рівний-рівному та вирішення конфліктів мирним шляхом в закладах освіти Донецької та Луганської областей», який впроваджує Громадська організація «ЛаСтрада України» тренерами з числа учнів медіаторів зі служби порозуміння при підтримці педагогів медіаторів Дібрової Вікторії та Коптєвої Оксани провели навчання другого складу учнівучениць медіаторів-ровесників. Медіаторки центру провели анкетування, а потім тренінги по програмі «Базові навички медіаторамедіаторки служби порозуміння закладу освіти». По закінченню навчання 10 учнів медіаторів-ровесників другого складу СП отримали сертифікати.
На сьогоднішній час в центрі пройшли навчання 20 учнів-медіаторів, які працюють по залученню учнівської молоді до ненасильницьких методів комунікації, вирішення конфліктів мирним шляхом та популяризації медіації.
Медіація – крок до примирення.